Gruszkówka

Na początku zaznaczę, że nie jest to mój przepis. W domu to nie ja jestem specjalistką od nalewek. Wręcz przeciwnie – nie mam o nich zielonego pojęcia. Przepis jest autorstwa mojego mężczyzny – to on robi najlepsze nalewki na świecie. Jestem szczęściarą i piłam już gruszkówkę jego receptury. Musicie mi wierzyć na słowo, że to najlepsza, jaką kiedykolwiek miałam okazję skosztować. Skusicie się? Naprawdę warto.

Składniki:

gruszki – 0,75 kg

cukier (biały albo brązowy) – 230 g

spirytus – 250 ml

wódka – 250 ml

woda źródlana – 100 ml

goździki – 5-6 sztuk

kardamon – 2 ziarna

cynamon – laska

biały rum – 50/100 ml (1/4 szklanki)

Sposób wykonania:

Proces przygotowania nalewki gruszkowej, a jak kto woli nalewki z gruszek rozpoczynamy od pozyskania pięknych, pachnących, soczysych gruszek. Owoce dokładnie myjemy oraz kroimy w ćwiartki, a następnie w około 0,5 centymetrowe plastry. Kroimy nożem wykonanym ze szlachetnego metalu albo po prostu plastikowym, żeby owoce zbyt szybko nie zczerniały. Gniazda nasienne usuwamy, aczkolwiek wyodrębniamy pestki, które dodajemy razem z owocami do słoja (niepozorna pestka także oddaje aromat). Całość układamy w naczyniu zasypując cukrem.

Po około 1-2 dniach, kiedy cukier całkowicie się rozpuści, do słoja dodajemy przyprawy (cynamon, kardamon, goździki) i zalewamy mieszaniną spirytusu, wódki i wody źródlanej. Należy pamiętać, że podczas sporządzania roztworu zawsze dolewamy słabszy procentowo roztwór do mocniejszego. Tak przygotowany nastaw powinien leżakować w ciemnym miejscu przez 3 miesiące.

Po upływie kwartału nalewka jest prawie gotowa. Trzeba ją tylko przefiltrować przez filtry do kawy w celu uzyskania pożądanej klarowności. Jeżeli efekt nas satysfakcjonuje dolewamy do całości biały rum i szczelnie zamykamy naczynie. Gruszki można wykorzystać np. do lodów albo ciasta.

Teraz najtrudniejsze – nalewka powinna leżakować od 3-6 miesięcy (im dłużej tym lepiej dla samego aromatu), w tym czasie każdy z dodanych składników uszlachetni aromat nastawu, a kolejne nutki smakowe w postaci przypraw „dojdą do głosu”.

[Przepis jest na jedną nalewkę, a na zdjęciach uwiecznione zostały przygotowania dwóch gruszkówek – jednej z białym cukrem, drugiej z brązowym]

Na zdrowie!

IMG_3093

IMG_3094

IMG_3113

22 comments

Skomentuj

